Tidningarna slarvar bort läsupplevelsen

(Del 1 i en serie om tidningar efter pappret)

Som hängiven läsare av svenska tidningar vill jag inte bara ha fantastiska texter. Jag vill ha fantastiska texter förpackade vackert och funktionellt. Svenska tidningar är givetvis medvetna om det och har genom åren lagt ansenliga resurser på att utveckla layout och estetik. Varje år vinner svenska tidningar också prestigefyllda internationella designpriser. Vi är helt enkelt bra på tidningsdesign.

Med det i åtanke är det ett mysterium att de svenska tidningssajterna ser ut som de gör.

Jämför ingångarna till de här aktuella reportagen hos Fortune.com och SvD.se. (Inte för att Svenskan är sämre än andra svenska tidningssajter, det är ganska jämndystert på den här fronten.)

Fortunes reportage om Teslas batterifabrik i NevadaSvD:s reportage om Ilon Wikland

 

 

 

 

 

Hos SvD känner jag mig varken lockad att läsa eller välkommen. Det kunde knappast vara tydligare att det redaktionella materialet är underordnat reklamen. Här är journalistiken inte en produkt som ska säljas till läsaren utan läsarens uppmärksamhet är en produkt som ska säljas till annonsörer.

Layouten andas uppgivenhet inför projektet att skapa en positiv relation till läsaren som i slutändan skulle kunna utmynna i betalningsvilja. Istället försöker man möla in så många kvadratmillimeter annonsyta som möjligt i de stackars ögonbollar man har lyckats locka till sig.

Det kanske värsta av allt är att jag får känslan av att ingen bryr sig om texten. Noll omsorg har lagts på att få presentationen att samspela med och förstärka texten, artikeln har bara hällts in i en färdig form, vilket devalverar den även i läsarens ögon. Texten är en sorts bete, som ska få läsaren att se annonser.

Fortunes anslag ångar istället av läsäventyr. Med responsiv design fyller panoramabilden ut webbläsarens bredd, oavsett om jag ser den på stor bildskärm eller på mobilen. Texten är stor och inbjudande, distraktionerna är minimala – två remsor högst upp i webbläsaren. Den första annonsen insprängd i texten kommer efter fyra sidors läsning och under artikelns gång fylls det på med fler bilder och även ett videoklipp med en av de intervjuade.

Jag säger inte att alla artiklar måste vara lika elegant presenterade som Fortune-artikeln här, även om layouten i grunden är väldigt enkel. För snabba nyheter måste det givetvis finnas ett färdigt format så att man kan minimera tiden mellan inhämtning och textproduktion till publicering. Men featurematerial och stora reportage kräver mer omsorgsfullt layoutarbete, såsom i papperet så ock på webben.

Screenshot_2014-11-18-09-46-04Fortune mobile
Artiklar i mobilformat på SvD.se och Fortune.com.

Alternativet är faktiskt inte särskilt roligt, varken för tidningarna eller annonsörerna. Jag kör själv Adblock i mina webbläsare. Det känns trist att på så sätt beröva tidningarna intäktsgenererande annonsvisningar, men då en stor del av mitt jobb är att läsa artiklar på webben är det ett måste. Att jobba med annonser påslagna känns som att köra bil med två tredjedelar av vindrutan översnöad.

På mobilen sparar jag alltid längre artiklar i appen Pocket som ger en skön läsupplevelse utan distraherande annonser och med möjlighet att själv välja typsnitt, textstorlek, bakgrundsfärg med mera.

SvD:s artikel i appen Pocket
SvD:s artikel i appen Pocket

Genom att desperat hänga så mycket annonser som möjligt på varje artikel riskerar tidningarna med andra ord att förlora kontrollen över läsupplevelsen, då folk som jag blockerar annonserna eller flyttar läsningen av tidningens texter till en mer behaglig plattform. En undersökning från 2012 visade att runt 15 procent av tidningssajters läsare använde Adblock, och en annan undersökning visar att användandet av Adblock ökar med ungefär 42 procent per år. Det skulle innebära att ungefär 30 procent av läsarna blockerar annonserna idag. Ett tv-spelsmagasin som gjorde en undersökning på sin egen sajt upptäckte också nyligen att runt hälften av besökarna använde Adblock.

Knäckfrågorna då:

Hur mycket är läsarna villiga att betala för en bättre läsupplevelse?

Hur mycket mer betalt kan man ta för annonser i ett riktigt läckert redigerat reportage?

Det vet jag i ärlighetens namn inte. Men det tål att utforskas. Ty att välredigerat featurematerial ger glada läsare och stärker en tidnings varumärke – det har tidningsmänniskor vetat länge.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *