Peter Stamm: ”Agnes”

I den tyskspråkiga, och även i någon mån den engelskspråkiga, litteraturen räknas den schweiziske författaren Peter Stamm som en viktig röst. Han har gjort sig ett namn framför allt med sin kortprosa, fint exemplifierad i novellsamlingen ”Wir fliegen” som förra året fanns med på korta listan över kandidater till Frank O’Connor-priset, ett av världens mest prestigefulla pris till novellförfattare.

I Sverige har Thorén & Lindskog tidigare utgivit romanen ”Sju år”, men ”Agnes” är Stamms uppmärksammade debutroman från 1998.

De första tonerna klingar enkla och klara, som från en postmodern Camus: ”Agnes är död. En berättelse dödade henne.”

Vad som följer är en kärlekshistoria om en schweizisk journalist och en amerikansk student som möts i Chicago. De är båda inflyttade och lever i en kontextlös tillvaro utan umgänge. Agnes har sina nojor och berättaren sitt bokprojekt om lyxtåg, men de är snarare blanka blad, representanter för en globaliserad, intellektuell medelklass, än gestalter som grundas psykologiskt i sitt förflutna.

Stamm skriver på ytan koncist och okonstlat, men språket rymmer fler nivåer, kommentarer om berättelsens natur. Huvudpersonen skriver nämligen sin och Agnes berättelse i takt med att den utvecklas. Småningom kommer berättelsen ikapp nutiden och tränger in i framtiden, som börjar skrivas innan den gestaltas av paret.

Upplägget är utstuderat men känns inte sökt tack vare att Stamm skriver med total kontroll över sin språkekonomi. Sofia Lindelöf har gjort ett utmärkt jobb med att översätta den synbara frånvaron av stil som är ett av Stamms kännetecken. Han behärskar konsten att vara medveten och självreflekterande utan att krångla till det. Huvudpersonerna diskuterar utförligt problemen med sin specifika berättelse, och problemen i allmänhet med att skriva en lycklig kärlekshistoria.

Oroade av insikten att lycka är svår att göra konst av beger de sig till Chicagos konstmuseum och finner målningen ”Un dimanche après-midi à l’Île de la Grande Jatte”, av Georges Seurat, som visar en folkskara samlad vid stranden en solig eftermiddag.

”Om du vill beskriva vår lycka måste du göra en hel massa små prickar som Seurat. Och att det var lycka kommer man bara att se på avstånd”, säger Agnes.

Nu är Stamm uppenbart ointresserad av idealiserat stillsam, borgerlig lycka i stil med den som vid en ytlig tolkning gestaltas på den berömda målningen. Stamm har däremot gång på gång visat sig vara intresserad av de bräckliga fogarna i den sortens lycka. Och i ”Agnes” demonstrerar han ett pointillistiskt intresse för de punkter i tillvaron som tillsammans tar formen av ett ömsom lyckligt, ömsom olyckligt förhållande. Det gör debutromanen till en fin ingångspunkt till ett författarskap som är värt betydligt mer uppmärksamhet i Sverige.

Författare: Peter Stamm
Genre: Prosa
Övers: Sofia Lindelöf 134 s. Thorén & Lindskog

Recensionen publicerades i Svenska Dagbladet 20/1 2015

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *