Pinsamt förutsägbart om public service

Oj oj, den där statstelevisionen. Vilket elände alltså. Nu måste public service-företagen stoppas innan de helt förstör marknaden för kommersiella aktörer, särskilt i den digitala sfären. Detta visar en ny rapport om public service som presenteras våren 2016.

Det är sant, den så kallade public service-kommissionen har knappt inlett sitt arbete, men vi kan redan räkna ut vad den kommer att mynna ut i. Stora mediebolag som Bonnier, Schibsted och Mittmedia har alltså dragit igång en “oberoende” utredning för att de är missnöjda med den utredning om public service som Myndigheten för radio och tv presenterade för en månad sedan. Den kom nämligen fram till att public service “inte kan anses agera på ett sätt som uppenbart hindrar konkurrerande aktörer från att etablera, driva och utveckla sina medieverksamheter”. Det låter ju inget bra. Således ska handplockade utredare nu grunna ett varv till över public services framtid, och de är absolut helt fria att komma till vilka slutsatser de vill. Verkligen.

Mittmedias vd Thomas Peterssohn hann inte mycket mer än att i en SvD-intervju säga orden öppenhet och transparens, samt att uppdragsgivarna inte lägger sig i arbetet, förrän en sån där glappkäftad internetdebattör kraschade partyt. Joakim Jardenberg, internetchef i Helsingborgs stad, meddelade på sin blogg att han tillfrågats om att delta i utredningen, men att erbjudandet omgående drogs tillbaka när han artigt frågade om det fanns utrymme för hans tankar om att public service-företagen bör bli mer offensiva. Pr-byrån som ansvarade för rekryteringen såg med andra ord noga till att hitta personer med rätt åsikter, i harmonisk samklang med utgångspunkten att public service behöver bli mindre “marknadsstörande”. Och det är klart, väljer man sådana personer redan på förhand behöver man inte påverka dem i efterhand. Voilà, “oberoende”!

En sak till sade Mittmedias vd om sin nya kommissions utredning: “Sedan kommer det säkert komma gnällspikar som tycker att det är en partsinlaga”. Det kan man förstå, att verkligheten känns gnällig ibland när den inte stämmer överens med direktörers världsbild. Men om fler direktörer å andra sidan vågade utmana sina etablerade verklighetsuppfattningar skulle kanske världen te sig lite trevligare för dem.

Det trista med den här utredningen är inte att den med pinsam förutsägbarhet kommer att föreslå försämringar av public service; det verkligt beklämmande är att mediehusens ledningar envisas med att skälla på fel träd. De kommersiella mediernas kämpiga digitala situation beror inte på public service, utan på att de inte lyckats tillräckligt väl med sina digitala produkter och affärsmodeller. I det läget kan en skräddarsydd utredning om orättvisorna med licensfinansierade medier i bästa fall fungera som snuttefilt för stukade mediedirektörer. Men risken är tyvärr överhängande att de kommer att dra den där snuttefilten över huvudet och stappla vidare, i blindo, in i framtiden.

Kolumnen publicerades i Svenska Dagbladet 5/10 2015.